Noem mij maar de zingende boer

jacques-brel

35 jaar geleden besloten de longen van Jacques Brel om aan een embolie te bezwijken. Ter herinnering aan onze Grote Belgische Trots zet Knack Focus vandaag 30 van zijn strafste uitspraken op een rij. Een greep uit het aanbod :

‘Ik ben bang voor vrouwen. Meer nog: ik ben als de dood ervoor. Als vrouwen beantwoorden aan wat ik mij bij hen voorstel, dan heb ik alle reden om bang te zijn. Het zijn vampieren. Tedere en lieve vampieren, maar vampieren.’

‘Ik ben een rasechte Vlaming, die zich van het Frans bedient.’

‘Prijzen vervormen het werk dat wij doen, prijzen overbelichten een verdienste. Bij mijn weten krijgt een verdienstelijke bankbediende nooit Le Grand Prix de La Banque. De vedettekant aan ons beroep is niet aan mij besteed. (…) Ik vind een lauwerkransje maar lullig staan.’

‘Als Frank Sinatra een nummer van mij brengt, dan denk ik niets. Mijn ijdelheid wordt wel gestreeld omdat de grootste crooner ter wereld een liedje van mij zingt. Maar dat duurt slechts drie minuten. Daarna ga ik weer over naar de orde van de dag. Ik sta ’s nachts niet op om stiekem naar het plaatje te luisteren.’

‘Ik houd niet zo erg van de grootstad. Noem mij maar de zingende boer.’

‘Het verschil tussen een man en een vrouw zit hem hierin: als ze met z’n tweeën voor de toren van Pisa staan, zegt de man: ‘Oh, wat mooi’ en zegt de vrouw: ‘Oh, die gaat vallen!’

‘Ik ga liever dood of houd ermee op terwijl ik fouten maak, dan dat ik dingen niet doe die ik eigenlijk had willen doen. Ik vergis me liever dan dat ik mijn mond houd.’

‘Als ik koning zou zijn, dan stuur ik als een soort militaire dienstplicht alle Vlamingen voor zes maanden naar Wallonië, en omgekeerd. Daar zouden ze bij gezinnen worden ondergebracht en op die manier razend snel onze etnische en taalkundige problemen oplossen. Omdat iedereen op dezelfde manier kiespijn heeft, van zijn moeder houdt en spinazie lekker vindt, of er net van walgt. Dát zijn de dingen die echt tellen.’

Tegen mijn dochters zeg ik: ‘Sla de bal mis, struikel en sukkel, maar onderneem iets. Soms zul je zo met je ziel in de war zijn dat je dood wilt gaan, maar daar ga je niet dood van. Een mens gaat dood van een mes in zijn rug, of van slordig geknoopte veters.’

‘Talent bestaat niet. Talent is enkel zin hebben om iets te doen. Al de rest is inspanning. Ik ken geen artiesten, enkel mensen die hard voor iets werken.’

‘Ik heb zeventien, achttien jaar lang gezongen, en voor iedere voorstelling van angst gekotst. Had ik drie optredens, dan kotste ik drie keer, uit angst. Je voelt je nooit op je gemak voor drieduizend mensen met wie je tevoren geen glas gedronken hebt.’

‘Ik ben een deugdzaam mens, en dat spijt mij.’

Tags: ,

Eén reactie to “Noem mij maar de zingende boer”

  1. Fractions of the world Says:

    Onlangs nog de Belpop documentaire over Brel gezien – ik herken enkele uitspraken ;)

Geef een reactie

