Share your knowledge

Of je het nu wil of niet, de eindejaarsperiode stemt velen onder ons net iets guller en menslievender dan andere jaargetijden. Daarom is dit ook de ideale periode om geld in te zamelen voor een goed doel. Zo loopt al jaren de gigantische Music for Life-actie van Studio Brussel. En OK, misschien is de actie overdreven gemediatiseerd, misschien getuigen de tot in den treure herhaalde hitjes en commercials van weinig smaak of originaliteit en misschien zien veel bedrijven de actie eerder als goedkope reclame dan als een manier om mensen te helpen. Maar aan de andere kant: who cares. Hoeveel ethische of esthetische bezwaren je ook kan inbrengen tegen het soms circusachtige karakter van de actie, dat neemt niet weg dat er elk jaar opnieuw een gigantisch bedrag wordt ingezameld voor mensen die het hard nodig hebben. En dat is uiteindelijk wat telt, right?

Laten we echter niet vergeten dat er naast Music for Life nog heel wat andere goede doelen zijn, die een pak minder aandacht krijgen maar daarom niet minder belangrijk zijn. Wikipedia is er één van.

Velen beseffen het niet, maar Wikipedia is nog steeds een non profit organisatie die bijna uitsluitend op vrijwilligers draait. Bedoeling van de oprichter, Jimmy Wales, is altijd geweest om kennis en informatie gratis beschikbaar te maken, voor zoveel mogelijk mensen. Een democratisering van kennis dus, ongeacht status, inkomen of afkomst. Of om het met de woorden van Wiki-auteur Alan Sohn te zeggen: “Culture is not up to the highest bidder”. In die opzet is Wales wonderwel geslaagd: in tien jaar tijd is Wikipedia uitgegroeid tot de vijfde grootste site ter wereld, met maandelijks meer dan 450 miljoen bezoekers die elke dag opnieuw dankbaar gebruik maken van deze gigantische informatiebron. Waaronder jij en ik en zowat al onze vrienden, familie, collega’s en kennissen.

“Commerce is fine. Advertising is not evil. But it doesn’t belong here. Not in Wikipedia.”

Wat niet gratis is, is de infrastructuur die nodig is om al die informatie te verspreiden. Wikipedia is volledig afhankelijk van donaties en heeft die ook hard nodig. Wales had natuurlijk ook the easy way out kunnen kiezen door een beroep te doen op reclame-inkomsten (waar hij overigens een bom geld mee zou verdienen), maar dan zou het objectieve en onafhankelijke karakter van de informatie in het gedrang komen. Want gaat het gezegde niet: don’t bite the hand that feeds you?

En, toegegeven, niet alle informatie op Wikipedia is 100% correct, onafhankelijk en objectief. Want tussen die vrijwillige schrijvers zit onvermijdelijk wel eens iemand die minder goed op de hoogte is dan hij denkt of die opzettelijk verkeerde informatie de wereld wil insturen. Hetzelfde geldt voor Jimmy Wales zelf, die een tijdje geleden werd bekritiseerd omdat hij het Wiki-artikel over zichzelf verschillende keren zelf had aangepast, een schending van de ongeschreven gedragscode onder Wikipedians. Maar ook Wales is maar een mens natuurlijk, met zijn trots, angsten en onzekerheden. Hij die zonder zonde is… Wat kunnen we daaruit leren? Dat het belangrijk is om kritisch te blijven ten opzichte van wat je leest, ziet en hoort. Maar dat geldt nu eenmaal voor alles, niet enkel voor Wikipedia.

Tot zover het moraliserende gedeelte, now let’s get back to business. Bij deze dus een oproep aan al wie geregeld gebruik maakt van ’s werelds grootste informatiesite. Wil je dat Wikipedia blijft overleven? Doe dan een donatie via deze link. Mocht mijn betoog niet overtuigen, dan verwijs ik graag door naar de oproep van Jimmy Wales himself:

From Wikipedia Founder Jimmy Wales

Google might have close to a million servers. Yahoo has something like 13,000 staff. We have 400 servers and 95 staff.
Wikipedia is the #5 site on the web and serves 454 million different people every month – with billions of page views.
Commerce is fine. Advertising is not evil. But it doesn’t belong here. Not in Wikipedia.
Wikipedia is something special. It is like a library or a public park. It is like a temple for the mind. It is a place we can all go to think, to learn, to share our knowledge with others.

When I founded Wikipedia, I could have made it into a for-profit company with advertising banners, but I decided to do something different. We’ve worked hard over the years to keep it lean and tight. We fulfill our mission, and leave waste to others.
If everyone reading this donated $20, we would only have to fundraise for one day a year. But not everyone can or will donate. And that’s fine. Each year just enough people decide to give.

This year, please consider making a donation of $5, $20, $50 or whatever you can to protect and sustain Wikipedia.

Thanks,
Jimmy Wales
Wikipedia Founder

Where your donation goes:

• Technology: Servers, bandwidth, maintenance, development. Wikipedia is the #5 website in the world, and it runs on a fraction of what other top websites spend.
• People: The other top 10 websites have thousands of employees. We have fewer than 100 employees, making your donation a great investment in a highly-efficient not-for-profit organization.

Advertenties

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: