Over schoonheid, angst en geluk

Vandaag staat in De Standaard online een interessant interview met de Amerikaanse schrijver Michael Cunningham over zijn nieuwste roman Bij het vallen van de avond, waarin het onder andere gaat over schoonheid, angst en geluk. Deze twee quotes zijn alvast het vermelden waard:

“Elk oprecht eerbetoon aan de wereld noem ik schoonheid. Alles wat louter sentimenteel of decoratief is, is geen echte schoonheid voor mij. Schoonheid heeft ook te maken met mysterie en met verschrikking. ‘Schoonheid is niets anders dan het begin der verschrikking’, zo citeer ik Rilke aan het begin van mijn roman. Echte schoonheid maakt ons bang, is niet geruststellend. Ik denk dat angst steeds belangrijker wordt in kunst, vooral omdat ze ook in onze levens zo belangrijk is geworden. Er is veel om bang voor te zijn: de opwarming van de aarde, globale oorlogen. Hedendaagse kunst moet die angst onder de loep nemen en dat is bijvoorbeeld wat Damien Hirst doet.”

“Al ben ik zelf niet op zoek naar dat duistere, toch gruw ik van de geluksepidemie, die door de VS woedt en die zeker niet typisch is voor New York alleen. Het donkere wordt overal geweerd en weggeschrobd. Amerikanen rekenen erop dat ze altijd en overal gelukkig zijn. Dat voelt oppervlakkig en beperkt voor mij. Ook al ben ik op zoek naar geluk, ik vind dat verdriet een mensenleven rijker maakt, net als woede, nijd en afgunst. Er is een tendens in de VS om elk gevoel dat afwijkt van geluk te neutraliseren met een pil en daar walg ik van. Ik vind dat het aan de romanschrijvers is om ook over die donkere kanten te schrijven.”

Het volledige artikel kan je lezen op de site van De Standaard.

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

